In zijn carrière heeft Fred Bervoets in één constante lijn van hoge intensiteit en grote kwaliteit talrijke periodes gekend en verschillende reeksen gerealiseerd. In de huidige tentoonstelling staat Het Atelier centraal, de werkplaats van de kunstenaar, de plek waar hij zijn eigen getormenteerde, bijwijlen romantische wereld op doek of op papier zet in een expressieve stijl. Het atelier is de broedplaats voor zijn grote mammoetetsen of zijn kleine dagboeknotities, in een eigen techniek die hij over de voorbije decennia meesterlijk ontwikkelde. Deze expositie is een vervolg van zijn vorige onder de titel Still on the road.
In zijn essay Fred & Pieter duidt Bart De Baere, directeur van het MuHKA, Fred Bervoets als volgt: “Net zoals het werk van Bruegel kan men dat van Bervoets veelomvattend en zelfs panoramisch noemen, en is het tegelijk geworteld in de kleine schaal van het alledaagse en anekdotische. Het is niet gestoeld op de voor ons klassiek geworden tegenstelling tussen analyse en synthese. Het is gegrond in een meer basaal koppel van menselijke operaties, waarneming en verwerking tot begrip… De ‘waarneming’ gebeurt verder tijdens de artistieke realisatie, gelijktijdig eraan, met amper een milliseconde verschil, zoals donder en bliksem vrijwel samenvallen wanneer de bliksem hier inslaat en niet vijf tellen verder. Die kwaliteit zet zich door in het hele proces. Ook als beelden worden bijgewerkt, is dat telkens in een hier en nu, hier is meer zwart nodig, dit moment vraagt een accent rood.” (Fred Bervoets-Prentenkabinet 2013-2015, Uitgeverij Hannibal, 2015).
Onder de titel Antwerpen Barok 2018 vindt in Antwerpen vanaf 1 juni een stadsfestival plaats dat de historische barok van Peter Paul Rubens verbindt met hedendaagse barok. Met tal van exposities wil Antwerpen de internationale aandacht trekken. Een retrospectieve van de zeventiende eeuwse kunstenares Michaelina Wautier in het MAS wordt het paradepaardje. Daarnaast wordt er veel verwacht van Sanguine/Bloedrood in het MuHKA, waarin Luc Tuymans als curator oude meesters en hedendaagse artiesten met elkaar laat dialogeren. Hij confronteert Rubens, Georges de la Tour en Goya met onder meer Edward Kienholz, On Kawara, Takashi Murakami en Fred Bervoets.